Szeretem
a szimbólumokat, a metaforákat, azt, ha egyvalami egyszerre kettő,
és Róbert Katalin könyve már első pillantásra ilyen. A borító
és a cím is nagyon működik – még akkor is, ha nekem a cím
hangzásra túl nyálas, de igen, értékelem az utalást, és a
regényt olvasva tényleg átjön az az érzés, ahogy a fűzfa,
margaréta, akármi leveleit, szirmait, akármijeit csipkedi az
ember, és egy mozdulat választja el egymástól a válaszokat.
Partik és Alex kapcsolata is ilyen, sziromtépkedés, játszmák és
bizonytalanság, és valami elsőre érthetetlennek tűnő
meghittség. Belesüppedtem a könyv lapjaiba, és bőgtem, nevettem
rajta, és te jó ég, rettenetesen a hatása alá kerültem. A
tovább mögött próbálom összeszedni a (spoilerektől mentes) gondolataimat, de már
szombat éjszaka óta próbálom – igen, már a könyvbemutató
napján kiolvastam a regényt, és igen, talán azóta újból
nekiálltam, hogy lassabban, időt hagyva a mondatok és jelenetek
ízlelgetésére, olvassam ezúttal –, úgyhogy semmit sem ígérek.
De
nyerjünk magunknak időt, itt egy fülszöveg előbb:
Alex és Lilla testvérek, szeretik egymást, ám mindketten Patrik után vágyódnak.
Patrik azonban nehezen ereszt bárkit közel, édesanyja halála túlontúl fájó, apja elutasítása pedig túl könyörtelen. Úgy érzi, többé nem képes szeretetre senki iránt. Mégis összebarátkozik Alexszel, és a kapcsolat egyre mélyül, egyre fontosabbá válik számára a fiú. Csakhogy neki mindig a lányok tetszettek, és Lilla mellett sokkal vidámabb és könnyebb az élet.
Alex fél a saját másságától és tehetetlen. Miközben próbálja megtalálni az útját, helyt kell állnia azokban a játszmákban is, amelyeket Patrik diktál. Mégsem képes elszakadni a fiútól, és attól a keserves, de gyönyörű szerelemtől, ami hozzá köti.
Lilla féltékenyen figyeli a fiúk hatalmi harcát, de hisz abban, hogy Patrik végül őt választja. A párkapcsolatért kész küzdeni, még akkor is, ha szeretett bátyja a másik fél. És egy nap Patrik végre odafigyel Lillára is…
Ők hárman egy különleges, érzékeny játszmát játszanak, ahol rendkívül nagy a tét: a boldogság.
Hm,
jó kis fülszöveg, ugye? És mi? Már el is jutottunk oda, ahol a
gondolataim jönnek? Gondolat, gondolat...
Hát,
először is: a nyelvezet! Pontosan az a fajta volt, amiért én
rajongok (és amiért múltkor Kemese Fanninál és Myánál már kicsit rajongtam is). Róbert Katalinnak tökéletesen sikerült
ráéreznie arra a kényes egyensúlyra, ami szép, de nem giccses.
Tényleg, még a hiperolvasás közben is meg-megálltam
bekezdéseknél, újraolvastam őket, kicsit emésztgettem a ritmust,
a szavakat, a hangulatot, mielőtt a következő fejezethez (vegyük
őket fejezeteknek, bár nem volt számozás) lapoztam volna.
Látszik, hogy minden egyes mondat gondosan lett megformálva, nem
csak elmond valamit, hanem meg is mutatja. Komolyan, varázslatosan
szépen megírt regény a Szívből, színből, igazán. És a stílus
nem törik meg egy pillanatra sem, elidőzik a gondolatok felett, a
parázs vörösében és a jelentőségteljes érintésekben, és
mégsem válik a nyelvezet öncélúvá, nem lesz önismétlő. Én
viszont mintha kezdeném ismételni magamat... szóval gyönyörű
volt a stílus. Ponty.
Karakterek.
Biztos említettem már minden
valamelyik könyvértékelésemben, hogy nekem szinte bármilyen
regényt el lehet adni, ha a karakterek erősek és többdimenziósak,
illetve a stílus is szép. Utóbbit fentebb már kellően tisztáztam
e regénynél, és előbbi tekintetében sem lehetett ok panaszra.
Szeretek a karakteralkotásról gondolkodni, akár azért mert épp
olvasok egy könyvet, ahol nem működik, akár mert nagyszerűen
működik, vagy belefutok egy írástechnikai cikkbe, egy interjúba
valamelyik kedvelt írómmal, vagy én küszködök egy történettel.
Mindenesetre foglalkoztat például az a kérdés, mennyire lehet
direktnek lenni az olvasóval? Ez már a karakterábrázolás témája,
akkor jön elő, ha a fejben tényleg kidolgozott az a karakter,
vannak hibái, motivációi, jellegzetességei, csak valahogy azt a
képet, ami az író fejében ott él, kellene az olvasó fejébe is
belevarázsolni. Róbert Katalin erre egy elég különleges
megoldást talált, az E/3-ban íródó történetfolyamot
meg-megtöri egy-egy E/1-es önreflexió a három főszereplő
részéről. Máshol még nem találkoztam ilyennel, és talán ha
elmondják, hogy valaki ezt csinálja, olyan nagy bizalommal nem is
lettem volna a megoldás iránt. De működött. Azt írtam,
„megtöri”, de igazából nem, nem éreztem úgy, hogy innen oda
szakadok és elveszek, mert az írónő biztos kézzel irányított,
a megfelelő helyeken váltott, és bár a szereplőknek elég
kifejlett önismeretük volt, mégsem vált az egész erőltetetté.
Tisztán kirajzolódtak a karakterek. Valószínűleg ennek is
hasonló a titka, mint a stílusnak, hogy átgondolt, hogy a lényegre
lemetszett, nem nyálas, nem idealizált volt a szereplők
bemutatása, nem fordult önsajnálatba az agonizálásuk, hanem
végig átérezhető maradt az, amit ők éreztek.
Nyilván
a regényt olvasva nem tudsz nem Alexnek és Patriknak drukkolni –
róluk is mindjárt írok –, én azonban sokáig Lillának
szorítottam, hogy kapjon már valami jelecskét Patriktól
szerencsétlenem. Kétségtelen, hogy Lilla lesz az
olvasók között a legmegosztóbb karakter, így egyébként az is
kétségtelen, hogy én imádtam őt. (Ruben 2.)
Lilla elkényeztetett és gyerekes és néha szívtelen, de...
Igazából meg sem tudom fogalmazni, mi a „de”, olvasni kell
hozzá a gondolatait, a tettei mögötti szándékokat, meg az egész,
csodásan végigvezetett karakterfejlődését. És nem utálni őt
élből. Lillával egy izgalmas szereplő remekül végigvezetett
karakterrajzát kaptuk meg. Kitágul általa a regény központi
témája, nemcsak az előbújással küszködő fiút látjuk,
nemcsak a fiút, aki bár az ellenkező nemhez vonzódik, mégis
egy másik fiút szeret, hanem itt van egy lány, aki tényleg a
másik nem egyik tagjába szerelmes, mégis küzd a vágyaival, mégis
értelmeznie kell őket. Nem meleg-nem meleg kérdésről szól a
regény, nem címkékről, hanem érzésekről és meghozandó
döntésekről, kockázatokról és harcokról, és mindez mindenki
számára pont ugyanannyira tud összezavaró lenni.
Patrik.
Azt hiszem, sokak kedvence viszont ő lesz. Még akkor is, ha ő is
szívtelen néha és kegyetlen és sértett és önérzetes. Néha
nagyon haragudtam rá, viszont szerettem is, és a legkedvesebb
jeleneteket neki köszönhettem. Az első évforduló éjszakáját,
a telefonfénnyel és a pillanatokkal, amik élesen elválnak
egymástól, és Alex óvatos érintésével, legalább háromszor
olvastam most már. Rettentő hangulatos. Mindig felpörgetik a
cselekményt az ennyire impulzív karakterek, és itt sem volt ez
másként. Lilla szerint Patrik volt az, aki játszott velük,
szerintem együtt játszottak, bár tény, hogy Patrik miatt.
A
családi történet mögötte egyébként még szintén kedvenc volt,
az apjával való minden jelenetét kábé lélegzet-visszafojtva
olvastam, és nem sírtam, hanem nem tudom, döbbent szomorúságban
ültem még percekig. Hideg és távolságtartó volt az ő
kapcsolatuk, olyan, mint a régi sebek, amik annyira régiek, hogy
nem is emlékszel, milyen volt, amikor fájtak, de arra sem
emlékszel, milyen volt, amikor egyáltalán nem is voltak.
Alex.
A történet kedvelhető figurája, bár persze, nála is elérkezik
az a pont, amikor dühös leszel rá, de ez csak az az aggódó, „ne
légy hülye”-féle düh, amit a főhősök előszeretettel
váltanak ki az emberből. Drukkoltam neki, örültem (és egyszerre
sajnáltam), amikor visszavágott Patriknak, olvadoztam, amikor
megállt a játék egy pillanatra és mindketten kimaradtak a körből,
és büszke voltam rá, amikor nagy lépéseket tett.
Mindhárom
főszereplő kidolgozott volt és háromszáz oldal után ismerős,
és a hármuk közti, folyton változó dinamika pikáns és
fordulatos. Imádtam minden közös jelenetet akármilyen
kombinációban.
Egyébként meglepő, ez a könyv annak ellenére,
hogy egy remekül összerakott egész, fejlődésekkel, utakkal és
utakra visszakanyarodó másik utakkal, annyira jelenetekben maradt
meg a fejemben, mint kevés másik. Évekből kimetszett
pillanatokat kaptunk, sok igazit sok játszma között, és ha az
újraolvasás végére értem, akkor is biztosan fel fogom lapozni az
évfordulós jeleneteket, Patrik és Lilla beszélgetését Lilla
ágyánál, Patrikot és az apját az irodában, a Balatonra tartó
utat, ésésés még sok másikat.
Összegezzünk!
Imádtam a regény minden oldalát, imádtam, hogy nem közhelyeket
tuszkolt le a torkomon, hanem végig igazi maradt, és nem címkékkel
dolgozott (kivéve a kiadós sorozat-besorolást, de majd arról
máskor fakadok ki), hanem érzésekkel. Tessék elolvasni.
Kedvenc
rész: Évfordulók.
Legrosszabb
rész: A Szivárvány-kör jelzés a borítón.
Kedvenc
szereplő: Patrik? Lilla? Ó, szeretem az ellentmondásos jellemeket,
valamelyikük.
Kedvenc
idézet:
„Két óra huszonkét perc. A világ most sem állt meg.”
Eddig
kétszer kerültem közel a síráshoz ezen a ponton. (Ez a
tizenhatodik oldal amúgy, szóval nem kellett hozzá sok idő.)
Ihletés
szempontjából: Én... soha... de soha... hagyjuk.
RAVASZ értékelés:
Kedvenceknek kijáró csillagos kiváló.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése