Napló a regényírásról VIII.

Az egyik írós csoportban felvetődött egy érdekes feladat: írj kritikát a regényedről úgy, mintha az már egy megjelent könyv lenne, te pedig egy mezei kritikus. 
Hát én pontosan ezt tettem, és nagyon utáltam a regényemet. :D
(A regény története nagyjából kihámozható a kritikából, de a napokban majd írok egy posztot rendesen csak arról, hogy miről is szól tulajdonképpen az Időt vérzők.)
Egyelőre viszont a kritika.



Időt vérzők – Dementofóbia


Amikor azt hinnénk, hogy a sablonos, mágiának álcázott szemfényvesztésekkel teli YA-regények ideje már lejárt, megérkezett egy újabb. És minő meglepetés, rögtön trilógia! Az első rész a Dementofóbia címet viseli, amiről az első oldalon megtudjuk, hogy az őrülettől való félelmet jelenti. Aztán ezt persze el is felejthetjük, mert egy erőltetett metaforánál nagyobb szerepet nem kap a történetben. 


Tipikus első könyv. És tipikus esete annak, amikor az írója nem a valóságból, saját élményekből merít, hanem mindent átemel, amit a műfajban addig olvasott. (Ennek megfelelően a helyszín sem Magyarország, hanem egy kitalált amerikai kisváros.) Bizonytalanul összeszerkesztett fércmunka is lehetne az egész kötet, csak néha villan meg némi egyediség. De erről majd később. 
Előbb a történet: adott egy lány, Sage, aki egy kórházi ágyon tér magához, és mint megtudjuk, ő volt az, aki magát odajutatta egy „rohama” közben. Sage ugyanis nem mellesleg egész életében azt hitte, hogy olyan dolgokat lát, amik valójában nem léteznek, mégpedig számokat az emberek tekintetében. Hamarosan betoppan azonban az életébe Norman, aki elárulja neki, hogy a számok tényleg léteznek, és azt mutatják meg a látóknak (ami ugye Sage is, hitted volna?), hogy kinek mennyi ideje van hátra az életéből. (Nem… ilyet sem láttunk még soha, sehol…) Normanről természetesen kiderül, hogy ő sem átlagos, hanem mágus. Aztán persze bevezeti Sage-et is a mágikus világba, a szerelmi háromszög elmaradhatatlan kellékével a lány legjobb barátjával, Casperrel együtt. (Bár igazából a romantika is szűken van mérve, néhány jelenetben kerülgetik egymást a szereplők, de csókig csak az utolsó oldalon jutunk el.) Találkozunk két másik mágussal, Eve-vel és Tobyval is, csak hogy végképp ne kelljen magával a cselekménnyel foglalkozni… Mert igazából ennyi. Ez itt háromszáz oldal történése, ugyanis konkrétan a regény a mágusoknak, a szereplőknek a bemutatása. Van pároldalnyi erőltetett konfliktus egy zsaruval, aki Normant üldözi, de többnyire csak eseménytelenül csordogálunk előre a történetben. Bulizunk, évődünk, meditálunk, sétálunk és semmit teszünk. Ez a fajta cselekményszövés meg is világítja, hogy lesz ebből trilógia… Felvillan egy máguskonferencia közeledte, mágiarobbanások, veszélyes kísérletek… de miért is pakolnánk ezeket bele az első részbe, miért is tennénk egy kicsit is kevésbé álmosítóvá ezt az egészet, ó, ugyan miért?

A cselekmény tehát nincs a helyén, mi több, nem is igazán létezik, a háttérvilág kidolgozatlan. Mert szóval vannak ezek a mágusok, akiknek csökken a hátralévő idejük, ha varázsolnak, de miért…? Amennyi időt a regényben orvosok és ápolók között töltenek a szereplők, meg amennyi áltudományoskodás elfért az „időt vérzéssel” mint testi jelenséggel kapcsolatban, annyira nincs ez kifejtve. Vagy hogy úgy tűnik, minden második ember tud erről a mágiáról, akkor Sage-nek hogy nem árulta el tizenhat éven át senki?!

A stílus… inkább csak olvasható, mintsem élvezetes. A folyamatos szemszögváltások, még ha jelezve is vannak, szörnyen zavaróak. Mintha az operatőr folyamatosan ugrálna, miközben felvesz egy filmet. Az szintén idegesítő, hogy Norman mennyit beszél magában. De úgy általában is a szereplők mindent túlelemeznek, és az író minden mozdulatukról tudósít. „És Norman felvonja a bal szemöldökét! Nem… nem is, a jobbot!” Ezen kívül tobzódunk a „meg” kötőszóban, jó az „és”, „vagy”, „pedig” és „de” helyett is… És úgy tűnik, mindez ragályos, mert a kritikámban én is elkezdtem használni…

A szereplők… talán ők azok, akik megmenthetnék a regényt. (Csak feltételes mód.) Mert Sage végig hazug marad, önző és bizonytalan (és angstol… de folyton), és egyáltalán nem válik belőle hős, még akkor sem, ha igazából vannak szimpatikus megmozdulásai. (Bár ha pont az lett volna a cél, hogy Sage-et pozitív szereplőnek véljük, az pont megbukott.) Norman a kötet végén meg tud minket lepni (bár ez is inkább az információhiányból eredő meglepetés), és a többiek is elég kidolgozattak. A gond inkább az, hogy a regény csak róluk szól, a szereplőkről, az ő nyüglődésükről. Állunk egyhelyben és hallgatjuk a siránkozásaikat, meg a fene nagy dilemmáikat. Az író teljesen beléjük szeretett, de mi, olvasók nem fogunk, tudjunk meg róluk akármennyit, mert végig csak arra gondolunk, hogy „az isten szerelmére, csinálj már valamit!”.

Ami a folytatásokat illeti, elég lesz a harmadik kötet utolsó tíz oldalát elolvasnom. Addig úgysem történik semmi.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése