Hónapokkal a magyar premier után végre én is megnéztem A
burok című filmet, amely Stephanie Meyer legújabb regénye (azaz post-twilight) alapján
készült. A történetet nem mutatnám be, arra alapozom a bejegyzésemet, hogy más
nem fél évvel később nézi meg azt a filmet, ami egyébként nagyon érdekelte azóta,
hogy először hallott róla. (Igen, én vagyok a nem-más.) Szóval figyelem,
előzetes tudásra van szükség, spoileres leszek, csak az olvasson tovább, aki
LÁTTA a filmet! Vagy legalább a könyvet olvasta. Vagy tucatnyi más spoileres
kritikát.
Először is elmondom, hogy én olvastam a könyvet is.
Aztán elmondom, hogy több mint egy éve, és alig emlékszem
belőle valamire. Inkább csak benyomások maradtak meg, nem a tényleges
események. (Amúgy észrevettétek, hogy legtöbbször nem a történet vagy a
szereplők ragadnak meg, hanem hogy hol olvastad a könyvet, mit éreztél közben,
te mit gondoltál a szereplőkről…?)
De azért gyors összevetés a regénnyel ezen benyomások
alapján.
- Sokkal többet smárolnak, mint a könyvben. A regényben legalábbis jobban el volt osztva. De itt csak üldözés, csók, duma, csók, akció, csók…
- A könyvbeli Vanda idegesített, túl tökéletes volt. Túl… Mary-Sue. A filmben ez kevésbé zavart, és ezt nemcsak annak tudom be, hogy már tudtam, mit várjak tőle, hanem Saoirse Ronan játékának is.
- A fiúk. Míg a könyvben, inkább Jared-párti voltam, addig itt Ian (és persze Jake Abel) levett a lábamról.
- A megvalósítás gyönyörűre sikerült. A gabonaföldet én is hasonlóan képzeltem el.
A filmmel tehát nem is a regénnyel összehasonlítva voltak bajok.
(Bár a regénynek is akadnak rákfenéi, erről talán majd egy másik bejegyzésben,
ha egyszer ráveszem magam, hogy újra kikölcsönözzem a könyvtárból.) Inkább mint
film nem működött annyira. Jelenetek szintjén szerettem a szentjánosbogaras „eget”,
Melanie-Vanda-Ian-Jared bevásárlását, a Jared-Melanie flashbackeket, a Hajtó
küzdelmét önmagával (vagyis Laceyvel), de az egyensúly nem volt a helyén. A
történet scifiként lett felvezetve, meg nagy hajtóvadászattal, mégse
teljesedett ki ez a konfliktus, a játékidő felénél hamvába hullt. A többi hajtó
visszavonult, és a néző már csak szánakozva nézte az egyedül cirkáló Diane Krugert.
Akit aztán egyetlen puffantással elintéztek. Míg a regényben Vanda beilleszkedése
állt a középpontban, ez itt nem kapott kellő hangsúlyt, a főszereplők, Kyle,
Jamie és Jeb bácsi kivételével senkit se ismertünk meg igazán (még Dokit se, és
az ő behozása egyébként is elég légből kapottra sikeredett, hiába emlegették
előtte). Amikor Wes meghalt, a néző csak rántott egyet a vállán.
Kicsit olyan érzésem volt, mintha az alkotók egyszerre
akartak volna ütős scifit, romantikus drámázást és akciót csinálni, de
valahol a felénél feladták volna, hogy „á, úgyis mindenki csak arra kíváncsi,
kivel jön össze Vanda/Melanie”. A végén a többi ember behozása pedig már csak kicsit volt képes visszabillenteni az egyensúlyt.
Összességében mégse állítom, hogy ez egy rossz film lett
volna. Élveztem. (És gondolom, ez a lényeg, nem, hogy a néző élvezze?). Csak
mintha nem találta volna a helyét. És talán a célközönségét se.
Azért aki a könyvet szerette, az ne hagyja ki, ha eddig
megtette! Aki a romantikát és a furcsa (komolyan…) szerelmi sokszögeket szereti,
szintén kukkantson bele! Aki scifire vágyik, akcióra… hát.
Kedvenc jelenet: Vanda/Melanie, Jared és Ian bevásárlós
jelenete.
Legrosszabb jelenet: A teherautós üldözés. Mert miért lövünk
a golyóálló üvegre, meg egyáltalán egyetlen, nyomorult puskával minek
kekeckedünk a túlerőben lévő ellenséggel?!
Egyéb megjegyzés: Ian <33
Ihletés szempontjából: Aki a föld alatt tervez gabonát termeszteni, annak... :D Vicceltem. Az Imagine Dragons - Radioactive zenéjére kitűnően lehet írni posztapokaliptikus dolgokat.
Plusz elgondolkodnivaló: mi számít gyilkosságnak, mennyit áldoznánk fel egy tökéletes világért?
Felhasználható: hogyan rejtőzhet el, hogyan működhet egy ellenálló csoport a megszállt Földön.
RAVASZ értékelés: Várakozáson felüli.
Ihletés szempontjából: Aki a föld alatt tervez gabonát termeszteni, annak... :D Vicceltem. Az Imagine Dragons - Radioactive zenéjére kitűnően lehet írni posztapokaliptikus dolgokat.
Plusz elgondolkodnivaló: mi számít gyilkosságnak, mennyit áldoznánk fel egy tökéletes világért?
Felhasználható: hogyan rejtőzhet el, hogyan működhet egy ellenálló csoport a megszállt Földön.
RAVASZ értékelés: Várakozáson felüli.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése