Tíz könyv, amit 2013-ban olvastam, és neked is ajánlok (I. rész)

A bejegyzés eredeti címe ez volt: Tíz könyv, amit 2013-ban olvastam és neked is kellene... most rögtön, még idén, semmi nyomás, de menj olvasni! Aztán lerövidítettem. 

A 2013-as év lassan a végéhez közeledik, nekem olvasásügyileg - amennyiben azok nem a tankönyveim - biztosan, így arra gondoltam, összegzem, milyenek is voltak az olvasásélményeim idén. Összességében kevesebbet olvastam, mint szerettem volna, és többet, mint amennyit a tavalyi év után vártam volna magamtól. Ez persze, nem verseny, szeretek olvasni, és ha tehetem, olvasok is. Szerencsére 2013-ban rengeteg új kedvenc regénnyel gazdagodtam. Ezekből választottam ki ötöt, a következő bejegyzésben pedig érkezik a másik öt regény. Sorrend nincsen, csak tíz könyv (egyelőre öt), amit ugyanannyira megéri elolvasni.

Erin Morgenstern: Éjszakai cirkusz


Miért ajánlom? Mert a legszebb könyv, kívül és belül, ami a polcomon pihen. A karakterek vibrálóan élők, a leírások magával ragadnak, ahogy maga a cirkusz is. Az újabb és újabb sátrak és mutatványok, az, hogy ez az egész mennyi embernek mennyit jelent... És hogy ennek a sok embernek a története hogyan fonódik össze a cirkusz életével, és végül hogyan tesznek ki egy bravúrosan szerkesztett mesét, amely éveken és életeken át ível.

Kedvcsináló idézet:
"– Belepusztulok, hogy nem kérhetem fel táncolni! – súgja oda neki, amikor elhalad mellette a bálteremben. A férfi öltönyének sötétzöldje úgy futja be a lány ruhájának fényes felületét, akár a moha.
– Akkor magát nem nehéz elpusztítani!"

Kazuo Ishiguro: Ne engedj el...


Miért ajánlom? Mert végig szívszorító tud lenni. Az a fajta regény, amit remegve olvasol végig, mert tudod, hogy csak rosszul végződhet. De élvezed a remegés minden pillanatát. Ez az a regény, amit nem lehet összefoglalni, amit nem lehet elmesélni, mert végig kell élned, hogy megértsd, mit is akar mondani.
Azért is ajánlom, mert a regényből készült film szintén fantasztikus, és nem csak azért, mert Andrew Garfield ebben is zseniális. (De amúgy az.)

Kedvcsináló idézet:
"Ruth-nak igaza volt: a Madame valóban félt tőlünk. De úgy, ahogy mondjuk a pókoktól fél az ember. Erre nem voltunk felkészülve. Az meg sem fordult a fejünkben, milyen érzés lesz, ha ilyennek látnak bennünket, ha pókok leszünk."

Zakály Viktória: Szívritmuszavar


Miért ajánlom? Mert magyar szerző írta. Mert Magyarországon játszódik, magyar szereplőkkel. Mert őszinte és brutálisan gyönyörű. Először azt hittem, hogy majd túl fennkölt akar lenni, és nekem túl romantikus. De nem, nem volt sem beállított, sem nyálas. Nem éreztem rajta az elsőkönyves bizonytalanságot sem, csak jött és elsodort. 

Kedvcsináló idézet:
"Nem akarta, hogy az anyja és az apja lássa a benne levő verseket, a szomorúságot és szenvedést, ami szülte őket, a fájdalmat, ami üvöltött a lapokról, torkaszakadtából."

John Green: Csillagainkban a hiba (Link a kritikámhoz.)

Miről szól? http://moly.hu/konyvek/john-green-csillagainkban-a-hiba

Miért ajánlom? Mert egyszerre tud szomorú és nagyon vidám lenni. És okos, és szép, igazi és zseniális. Mert a karakterek olyanok, akikért akkor is izgulsz, ha tudod, hogy hiába. És mert nem véletlenül végzett az Entertainment Weekly Legjobb YA szavazásán a második helyen, úgy, hogy csak a Harry Potter tudta legyőzni, és úgy, hogy még maga John Green is a Harry Potterre szavazott. Ja, igen, John Green elképesztően jófej, újabb ok az ajánlásra.


Kedvcsináló idézet: 
"Azután Augustus Waters a zsebébe nyúlt, és elővett egy doboz cigarettát, igen, azt! Kinyitotta, a szájába dugott egy szálat. (…)
– Nem árt, ha nem gyújtod meg – mondta (...). – Én pedig sosem gyújtom meg. Ez egy metafora: a fogad közé szorítod a gyilkost, de nem adsz neki hatalmat a gyilkolásra."

Ray Bradbury: Fahrenheit 451

Miről szól? http://moly.hu/konyvek/ray-bradbury-fahrenheit-451 

Miért ajánlom? Mert nemhiába klasszikus. Mert ha látni akarjuk, milyen egy igazi disztópia, akkor itt van ez. Ha valaki Orwell 1984-ét szerette, ezt is fogja. (Ha azt nem olvasta, azt is fogja ezután.) A regény nem túl hosszú, egy-két óra alatt befejezhető, de a gondolkodnivaló, amit ad, még sok óráig elég. Bradbury stílusa egyedi, csak ámuldozni lehet rajta, mennyire jól forgatja a szavakat.

Kedvcsináló idézet: 
"A legtöbb embernek nem áll módjában ide-oda utazgatni, mindenkivel beszélni, a világ valamennyi városát megismerni. Nincs ennyi időnk, pénzünk, ennyi barátunk. Azok a dolgok, amelyeket maga, Montag, keres, léteznek a világban, az emberek kilencvenkilenc százaléka azonban csak a könyvekben fogja megtalálni őket."
 ----

Legközelebb érkezik az ajánló második része, újabb öt regénnyel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése